fredag, maj 11, 2007

Gravidyoga

Jag har inte kunnat släppa helt det här med profylaxkursen, så jag ringde till min barnmorska. Hon rekommenderade varmt avslappningsteknik och föreslog gravidyoga här i min hemstad istället för att åka till Göteborg.

Hon påpekade att om man kan lyckas lära sig det här med mental avslappning så kommer förlossningen att fungera så mycket bättre. Vi pratade ganska länge och det kändes faktiskt väldigt bra. Jag har väldigt stort förtroende för min bm, önskar bara att sambon hade lyssnat också...

Jag sökte lite på nätet och hittade en som har gravidyoga. Ringde henne och vi pratade lite. Det var inte alls försent för mig att börja så jag kommer att hoppa in mitt i en kurs, så jag kommer att gå några gånger bara. De kommer ev att gå igenom andningsteknik/profylax och även bjuda dit någon som pratar om detta, vilket jag kunde delta i.

Så nu ska jag testa detta och invänta min bok så jag kan läsa den. Sedan får vi snabbt ta ställning till om jag/vi behöver lära oss mer.

Bm menar att hjärnan får svårt att slappna av för den skall kontrollera smärtan. Kroppen kommer att göra sitt för att föda barnet, men det är med avslappningstekniken man kan låta hjärnan få kroppen till att sköta det på sitt sätt. Och man kan lättare härda ut smärta och orka längre.

Det min underbara bm säger är lag! :-D

Dessutom passade jag faktiskt på och bytte den bm jag ska ha när min går på semester. Jag bytte till en som jag känner sedan tidigare och har förtroende för. Det känns bra! Med tanke på det som komma ska med förlossning och oro så vill jag ha en jag känner mig trygg med.

7 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Det låter jättebra tycker jag!

Det är ju egentligen inte andningen i sig som är smärtstillande utan effekten av avslappning som andningen ger.

Och yoga handlar ju om andningsteknik!

Kapybaran sa...

att ha koll på andningen ger dels avslappning som kattmammman skriver. sen är det ockkså något väldigt konkret att fokusera på, vilket jag tror många tycker känns skönt.

Anonym sa...

Jag gick på gravidyoga och älskade det! Dock tycker jag inte att det hjälpte mig särskilt mkt på själva förlossningen.

Superquinnan sa...

Gravidyoga är bra. Tror du kommer gilla det och kunna använda dig av det.

Anonym sa...

Jag gick på gravidyoga och framförallt den andningsteknik jag lärde mig där hjälpte mig mycket med hanteringen av värkarna. Rekommenderas!

Anonym sa...

Hej,

jag byter blogg och nick, så snälla länka om, och välkommen dit :)

Annisa, nu My

Astillbe sa...

Tack för era kommentarer om hur ni upplevde det! Jag har nu varit där första gången och jag gillade det. Sedan får vi se vilken nytta jag har av det när det väl är dags...