fredag, maj 25, 2007

BM-besök v34

Så var det dags igår igen för nytt besök hos barnmorskan!

Den här gången var sambon med. Vi satt och diskuterade en del angående förväntningar inför förlossningen - på varandra. Jag tycker ju satt sambon ser det hela lite för enkelt - att "barnet ska ut, that's it". Medan jag ser hela den snitslade banan framför mig för att nå till det målet.

Jag vill ju kunna känna mig trygg där under förlossningen. Att sambon vet vad han ska göra. Jag kan ana på förhand hur jag blir när jag går in i mig själv. Om jag dessutom ska bli småpackad av lustgasen också, ja, då måste han veta och våga svara för oss båda. Och jag vill ju att vi ska göra detta ihop, inte var och en för sig. Eller jag ihop med bm, med sambon sittandes bredvid. Jag vill att han ska vara min stöttepelare och coach och finnas där för mig. Om det ska diskuteras smärtlindring så vill jag att han åtminstone vet vad man pratar om.

I vilket fall var det skönt att få prata lite om det. Även om jag vet att jag är mer av den ältande typen och han den mer typen med enkel problemlösning - så måste vi mötas på halva vägen. Vilket är helt förnuftigt.

Det blev bara mätning och blodtryck, inga andra prover togs. Så jag fick inte veta om järnvärdet var lägre. Jag fick en lista med alla inbokade besök ända fram till 2 veckor över BF - dvs MIN BF, inte UL:s! *glad* Och en annan sak som gjorde mig glad var att jag får faktiskt ett besök till med min bm innan hon går på semester!

Intressant är att bebisen har sjunkit ner - något jag inte känt av. Men huvudet är längre ner och är inte längre rörligt utan klassas som ruckbart. Den kan fortfarande snurra runt om den vill, men sannolikheten är mindre. Den ligger fortfarande med rygg/rumpa ut med min högersida och kickar mest på vänster sida.

Efter besöket gick sambon och jag ut och åt lunch ihop - vilket sällan händer. Men det var otroligt mysigt faktiskt, önskar att vi kunde göra det igen snart.

Magmått: 33 cm
Hjärtslag: 140 - 158 i sparkar, summeras till 145
Blodtryck: 120/70
Bebisens huvud: Ruckbart
Vikt: +4 kg

2 kommentarer:

Superquinnan sa...

klart det är skönt att prata förlossning innan man är där. Det är väl lite mental uppladdning. Just det där att partnern kan svara för en är nog mycket viktigt! Så spännande att ni snart skall ha, vi bara längtar efter vår lill*.. Kram

Kapybaran sa...

för oss var det toppen som förlossningsförberedelse att båda hade läst "Att föda" av Gudrun Abascal.
Om ni inte läst den än -gör det!!