tisdag, maj 08, 2007

Profylaxkurs eller ej

Tiden går så fort att jag inte börjat tänka på förlossningen innan typ nu.

Sambon och jag har diskuterat fram och tillbaka över Annas Profylax-kurs i Göteborg. Jag tycker att det är mycket pengar och velar fram och tillbaka om det är något för oss eller ej. Dessutom känns det som att tiden inte är på vår sida heller.

Sambon har kollat runt lite på sitt jobb och alla säger nej. Man får veta på förlossningen hur man ska andas osv och de kommer att hjälpa oss där. Och folk har fött barn i tusentals år och det har ju gåt bra... bla bla bla.

Jag är så kluven. Jag vill verkligen göra det som känns rätt, och jag vet inte vad det är. Missar jag något om jag inte går? Tänk om jag går och blir snittad?

Sambon säger att beslutet är upp till mig. Vilket inte gör det hela lättare eftersom jag vill att vi resonerar oss fram. Men han har redan bestämt sig för att detta är något som man tar bra betalt för från förstagångsföräldrar som oroar sig för förlossningen. Han har fullt förtroende för personalen på BB och förlitar sig på dem. Det är kanske där skillnaden ligger. Att jag istället vill förlita mig på mig själv. Att jag ska ha en stark tro på att jag fixar detta.

Det är ju ändå jag som står för jobbet. Det är jag som ska uthärda flera timmars smärta. Jag vill inte göra något fel, att utsätta mig eller barnet för onödigt utdragen förlossning. Att kunna klara mig utan bedövning. Slippa spricka.

Har kollat runt på nätet och det är spridda skurar. Det finns de som har gått kursen och klarat förlossningen jättebra. Andra har det inte hjälpt.

Nåväl, jag har kompromissat och beställt boken om Annas Profylax. Jag är ju som bekant en kontrollfreak och jag vet att jag gärna lär mig onödigt mycket än för lite. Ska läsa den först sedan får vi se.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gick ju Annas Profylax förra ggn och jag har bara positivt att säga! Det är inte alls bara att sätta igång och andas på förlossningen om man inte övat något innan, för det gäller att fått in tekniken lite i ryggraden så att den sitter där när det gör som mest ont. Sen tyckte även sambon att kursen var jättebra, han fick massor med handfasta råd på vad han kan göra för att hjälpa till och underlätta under förlossningen!

Jag klarade mig alldeles utmärkt med profylaxen fram tills jag var öppen 5 cm, sen däremot blev det för intensivt och gjorde liiite för ont ;-), tack gode gud för epiduralen...

Men profylaxen hjälpte även till vid krystningen eftersom man får lära sig att krysta på rätt sätt, så det är inte bara öppningsskedet du har nytta av tekniken!

Så för min del så hade både jag och sambon stor nytta av kursen! Jag tog även till profylaxandningen efter förlossningen när jag ammade, för satan i gatan vad ont det gjorde de första veckorna när han sög tag!

kram, Anki

Anonym sa...

Just det, när man övar så nyper man varandra, jag kan säga att sambon passade på och nypas rejält hårt när det var hans tur... (man ska alltså lära sig att andas igenom smärta). Så kursen är även ett sätt att ta ut lite uppdämd ilska på varandra ;-)

/Anki

Superquinnan sa...

Först och främst ska du ju känna själv vad som känsn rätt för er!Har hört bara bra saker om Annas profylax och min BM som jobbat på förlossingen sade att flertalet av hennes förstagångsföderskor som gått kursen klarat sig utan medicinsk hjälp och utan att spricka. Jag är en kontrollfreak och just därför kommer vi gå kursen här i Sthlm i juli. Har läst boken och den är bra men jag tror det är bra att ha nån som intruerar en själv och partnern. Känns som välinvesterade pengar för en trygg förlossing för oss. Jag övar andning när helst jag kan och ca. 10 min. varje dag. Lycka till med beslutet.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag tyckte att kursen var helt suverän.

Framförallt för att den vänder sig till er som ett par. Det är ni två tillsammans som ska ta er genom förlossningen och på profylaxkursen får parnern en massa redskp för sin medverkan.

Jag tror inte att det räcker med instruktionerna man får på BB. Störst effekt har ju andningen innan man åker in, de flesta som kan andas klarar av att stanna hemma mycket längre än de som inte kan. Däremot kanske boken räcker som instruktion, jag vet inte för jag har inte läst den. Men jag vet att hon som höll vår kurs var otroligt bra, det var värt varenda öre.

Och jag födde helt utan smärtlindring, bara med hjälp av andning.

Jag vet att jag låter som jag fått betalt för att göra reklam för profylaxandning, men det har jag inte. Jag tyckte bara att den var så fantastiskt bra :-) Och min förlossningsupplevlese blev så positivt tack vare den.
Men det finns ju förstås de som inte alls är lika nöjda... Jag vet inte om det är skilnnad på Göteborg och Stockholm? Den har ju funnits längre här, så kanske är kursledarna bättre här?

Anonym sa...

Nu måste jag ju vara kärringen mot strömmen och säga att jag skulle skippa det. För mig har förlossningarna gjort lika jävla ont hur jag än har andats :) När det gör som mest ont glömmer man att fundera på andningen och skriker efter epiduralen ;-) Människan är en sån fantastisk varelse som har det här med andningen inbyggd, man bara vet hur det skall gå till när man väl ligger där och skall föda.

Anonym sa...

Jag vet ingenting om just denna kurs, men själv fick jag lära mig andas rätt av en kompis som fött barn något halvår innan mig, och HON hade gått en profylaxkurs (dock ej denna). Jag lärde mig på typ tre minuter och övade sedan hemma ensam, ganska flitigt faktiskt.

Hade ENORM hjälp av andningen. När man väl åker till förlossningen har man oftast kämpat hemma själv ganska länge, själv var jag väl hemma med ganska tuffa värkar i åtta timmar åtminstone. Och andningen (och min TENS) var guld värd. På förlossningen fortsatte andningen att vara till stor hjälp - när jag väl kom dit var jag mycket utmattad redan och tror inte att jag hade varit mottaglig för någon andningsinstruktion.

Andningen dövade väl inte smärtan direkt, men den hjälpte mig att överhuvudtaget få luft, när jag annars bara hade hyperventilerat tror jag. Det är så överväldigande krafter, de suger musten ur en. Så var det för mig.

Inte så att andningen räckte, jag tog epidural och allt möjligt, men den var liksom grunden och utan den tror jag alla gånger att det hade blivit snitt (hade en mycket utdragen förlossning med lite andra komplikationer). Andra förlossningen kände jag mig mer avslappnad, då klarade jag mig med enbart andning (men den gick väldigt fort, hann inte bli utmattad).

Lycka till hur du än gör.

/Mammut

Anna sa...

Vi har bestämt oss för att inte gå någon profylaxkurs, mycket beroende på tidsbristen och att det faktiskt kostar en del pengar. Min BM har sagt att vi kan gå igenom lite när jag är hos henne om jag vill, hon har ju jobbat på förlossningen förut.

Men hade jag haft tiden att gå så hade jag nog gjort det.

Anonym sa...

Hej där min gamla vän Busan! Satt och letade lite på nätet och hamnade på din blogg...! :-) Jag får skylla på mitt kassa minne om du redan har avslöjat nyheten för oss inne på SABG men jag har helt missat (eller kanske glömt då.. ;)) att du väntar smått igen.. Stort GRATTIS!

Jag håller på att utbilda mj till förlossningspedagog och ska så småningom hålla förberedande kurser för blivande föräldrar. Om du är intresserad kan jag ge er lite konkreta tips inför förlossningen? (Så slipper du gå nån dyr kurs! *s*) Både profylaxandning och andra metoder. Själv är jag t ex en stor fan av den sk dyktekniken! Jag finns kvar inne på AFF så du kan inboxa mej där i så fall!

Lycka till och massor med kramar!
Åsa "Hermelinen" från SABG