torsdag, maj 24, 2007

Gravidyoga nr 2

Igår började en ny kurs som jag hoppade på (förra gången fick jag ju vara med på en pågående kurs). Det var väldigt blandat – allt från de som hade 4 veckor kvar till de som inte skulle ha förrän i mitten på oktober.

Förra veckan var det i princip bara höggravida. Jag kände mig mer hemma där, vi är fokuserade på samma sak, befinner oss på samma nivå. Fram till vecka 28-30 kan jag ju inte påstå att jag har ägnat förlossningen speciellt många tankar. Och absolut inte före vecka 20. Därför känns det som vi har olika prioriteringar när det gäller profylaxen och andningsteknik.

Vi fick välja om vi ville ägna en av yogatillfällena till att bjuda in en profylaxpedagog. Eftersom jag vill ha alla fem yogatillfällena men inte missa profylax är jag beredd att gå dit sex gånger istället. Men de andra tyckte att vi kunde ta det på ett av de ordinarie fem tillfällena. Och den dagen som föreslogs var naturligtvis den dagen som min sambo inte kan vara med. Vilket gör mig besviken. Jag nämnde detta, så vi får se om det blir den onsdagen eller nästa.

Sambon verkar iaf se fram emot att få nypa mig, när vi ska titta på DVD:n ”Innan du föder” – som jag sa till honom ”Jag ser också fram emot det, för det är väl det enda nypet jag får nu framöver”.

:-D

I vilket fall, yoga. Vi började med en avslappningsövning – där jag praktiskt taget direkt somnande. Kvicknade iaf till liv när man skulle – är lite orolig för att jag ska somna helt! Lite pinsamt i sådana fall. Övningarna kändes lite svåra igår, magen tog emot när jag skulle sitta för att Liten hela tiden skulle häva sig uppåt mot min bröstkorg! Så jag förstår verkligen varför alla gravid alltid går lite bakåtlutade och sitter med rumpan långt fram på stolarna – det är mycket skön avlastning!

Jag fick också väldigt snabbt mjölksyra i armar och benen. Att stå i ”hunden” fick mina ben att skaka. Sista momentet var även det avslappning och där dönade jag bort igen till takterna av Litens kraftiga rörelser.

När jag kom hem sedan vid åtta-tiden var jag helt slut. Sambon undrade lite bekymrat om ”det började tära” på mig. Men nej det tror jag inte. Det var nog bara en kväll där jag var extra trött helt enkelt. Och inte lär det väl bli bättre idag när jag glömde ta Niferexen igår kväll.

Men jag ska ju till barnmorskan idag så det ska bli intressant att få veta vad jag har för blodvärde nu.

2 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Det är jättebra att du somnar vid avslappningen, då har du verkligen slappnat av.

Kan du behålla det till förlossningen så är det hur bra som helst. Jag sov mellan varje värk och det gav mig massor av energi att vara med när jag behövdes.

Anonym sa...

Heja Busan, det är kanonbra träning med yoga! Klart att det börjar bli tungt nu, du har ju bara några veckor kvar. Kram på dig och lycka till på yogan idag!