fredag, maj 19, 2006

Heja Finland!

Jag är inte direkt förtjust i den svenska Melodifestivalen, men de senaste åren har jag fullkomligt älskat Eurovision Song Contest!

Eftersom sambon lämnar mig till att bli gräsänka i helgen fixade vi lite god mat igår kväll med gott rött vin (bara ett glas till mig) och myste framför Eurovision. Sambon sågade det mesta - eller rättare sagt det lilla han tyckte var bra ansåg jag vara skitdåligt och de flesta av de kom heller inte vidare. Men jag hade nästan alla rätt på vilka som kom vidare - däremot hade jag helt fel angående Turkiet, Irland och Belgien. Turkiet var fansansfullt och Irland intetsägande - fattar inte hur de kom med. Likaså var jag stum av förvåning att inte Belgien gick vidare. Och jag trodde att Slovenien skulle komma med före Armenien.

För sambons del var det första gången han hörde de flesta låtarna, men jag har ju tjuvstartat. Jag har lyssnat till och från hela veckan och en del låtar tar lite tid innan de sätter sig. Och jag har mina favoriter!!!

Om vi tar Norden så stryker jag Carola direkt. Hon och låten är absolut ingen favorit, framför allt inte hon. Som en norsk kollega sa till mig "hon är bara för mycket". Min absoluta Nordenfavorit är - LORDI!!! Hejja Finland säger jag bara! Norges låt är vacker (själv sätter jag fortfarande på Nocturne när jag är ledsen) men jag tror inte riktigt på den, Danmarks är svängig och det funkade ju rätt ok förra året (kanske något löjlig röst).
Men jag har på senare år börjat tycka om mer österuropeisk/medelhavs musik och gillar deras sound och rytmer. Idag har jag fullständigt spelat sönder Makedonien, Bosnien-Hercegovina (underbart vacker) och min absoluta favorit (jämte Lordi) till att vinna är Rumänien!

Ryssland som är favoriter tycker jag är rätt bra. Likaså Ukraina och Armenien, däremot funkar inte Armeniens sångares röst live. Greklands bidrag blir bättre för varje gång. Malta känns ok men är väl ett rent plagiat av FAMEs låt.

Bottennapp är England, Frankrike, Irland, Moldavien, Schweiz, Spanien, Turkiet och Tyskland. Men Kroatien och Litauen (väldigt kaxiga) är lite svåra... Avskydde Litauen först, men igår tyckte jag att de var rätt roliga och har en låt som sätter sig.

Så här kommer, vare sig ni vill eller inte, min lista över vad jag vill att resultatet skall bli (idag har nog ändrat mig imorgon!):

1. Finland
2. Rumänien
3. Bosnien-Hercegovina
4. Makedonien
5. Grekland

Rumänien är min absoluta favorit men jag gillar Lordi mycket och tycker att det vore skithäftigt om de vann och skakade om "schlager"-världen lite. Tyvärr tyckte jag inte att deras röster gjorde sig alls lika bra live som studio-låten - hoppas de vågar ta i lite mer imorgon.

HEJJA FINLAND!

7 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag diggar också Lordi skarpt!

Hejja, hejja!

Anonym sa...

Jag kan ju inget annat än hålla med dig: HEJJA FINLAND!! :) Även om dom är fan så fula...haha....

Anonym sa...

Även om jag inte var finsk så skulle jag hålla med dig: Heja Lordi, heja Finland!!!! I år är det äntligen vår tur att visa vad vi kan! (Glöm inte att rösta imorgon..) :)

Anonym sa...

Om du läste min blogg igår kunde du se att jag inte alls håller med dig :) Men du har lite rätt i att Finland var bra. Men de kommer nog skrämma barnen!
Får se om jag orkar se hela ikväll....
Kramar!
Anna

Astillbe sa...

Sitter nu och lyssnar igen alla igen, har inte ändrat mig (än) men det kommer väl. Har väldigt blandad musiksmak.

MEN - Anna! :-D Jag dyrkade Carola när jag var liten tjej, men på någonstans på vägen har det förbytts. Klarar inte av henne.

Så Hejja Finland!!!
Barnen får gå på toaletten när de spelar! ;-)

Anonym sa...

Busan!

Var och hur lyssnar du på låtarna? Spelade du in programmet eller vad? Vill oxå höra dem igen!


Anna

Astillbe sa...

Annisa - gå in på svt.se så kan du lyssna på alla bidragen och se deras videos. Så gjorde jag tidigare i veckan - nu har låtarna på cd.