måndag, maj 22, 2006

ESC

Alla har åsikter om ESC, bidragen och vinnarna. Vad jag är så förvånad över är hur upprörda människor är och vilka dåliga förlorare det finns.

Min chef var förvånad över hur många idioter det finns som röstar fram något så osmakligt (i e han kallade mig för idiot och hälften av alla de som röstat). Den äldre halvan på mitt arbete tyckte det var fasansfullt och en är helt övertygad om att den enda anledningen till att man röstat på Finland var för att de var utklädda till monster. När jag påtalade att de x antal miljoner hårdrockare som finns i Europa kanske tyckte att det var en bra låt och var glada över att det äntligen var lite rock i ESC och därmed la sina röster på dem, så blev jag avsnäst att så är det inte alls. Nähe?!

Jag har en bred musiksmak och det inkluderar även en del hårdrock. Jag hörde Finlands bidrag flera gånger på radion för en tid sedan och tyckte den var bra - och då visste jag inte att det just var det berömda finska bidraget som det skrivits så mycket om. Sedan kan jag ju tycka att de inte framförde den så bra live, rent sångmässigt. Men det är en bra låt och den förtjänar att vinna lika mycket som andra.

Och så tycker jag att vi kan skrota det här med Schlager. Varför envisas folk med att hävda att låten inte är schlager? Är country det? Rap? Disco? 60-tals musik? Reggae? Tävlingen heter numera Meldodifestivalen/Eurovision Song Contest. Schlagertävlingen är död. Leve ESC!

Och varför skall man vara förbannad för att vi bara fick 7 poäng från Finland när vi gav dem en 12:a? Är det som så att vi skall införa någon form av korskontakt mellan de nordiska länderna innan vi avger röstningssiffrorna så att vi kan korrigera dem för att ge motsvarande poäng till våra grannar? Löjligt! Finland gav oss 7 poäng för låten var inte värd mer för finnarna. Enligt mig var den absolut inte ens värd det.

Min stora besvikelse var Makedonien. Hon sjöng inte alls lika bra som i kvalet, nu var det falskt och fungerade inte alls. Och Norges låt var ju flera gånger bättre än Turkiets - fattar inte att den kom så långt upp i listan. Otroligt kul att Bosniens låt tog sig så långt, den har en så underbart vacker slinga...

Men Rumänien... ojojoj. Jag var nervös innan - tänk om han inte fixade att sjunga live? Jag oroade mig i onödan - han var så bra så jag fick rysningar!!! Helt klart den bästa låten, tycker det är synd att den inte kom högre upp. Däremot jublade jag när den i sista röstningen gick om - just det - Carola.

Carola är en dålig looser. Se på Anna Vissi - hennes ärkerivaldiva om man får tro pressen. Hon var strålande glad och festade loss med sina nyfunna finska kompisar efter finalen. Vad gjorde Carola? Hon är förvånad att Finland vann, bojkottar efterfesten och går och käkar pizza. Dåligt! Hon är bland det skenheligaste som finns...

För övrigt så sög programledarna (som vanligt), röstningen gick på tok för fort, skandalöst och pinsamt över buandet vid Litauens framförande, poängutdelning och så fort de fick poäng (extra kul då att de kom sexa!). Det var lite trist att sitta hemma själv, men jag hittade lite andra ensamma människor på FL som jag kunde chatta lite med under tiden. Men ESC är inspelad på video och sambon och jag skall titta på det under veckan!

Igår var en deppig dag så då spelades mest Bosnien-Hercegovina, men idag går Tornero för fulla hus igen, varvat med några andra favoriter (inkl Leyla).

Så, då sätter jag nog p för ESC för iår, ser redan fram emot nästa år!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med! Schlagern är död för länge sedan och Finland var bra! Det är kul med lite nytt blod i tävlingen. Carola var pinsam, snacka om självgod! Jag förstår inte heller snacken om 7:an från Finland. Ena stunden klagar vi på att öststaterna håller på varandra och sedan gnäller vi över att vi inte fick högre poäng av vårt grannland... Dubbelmoral?

Anonym sa...

Äsch, folk är så fåniga.

Klart man röstar på Finland - de var ju en frisk fläkt i tävlingen som jag annars tycker har stagnerat.

Jag håller med dig, jag gillade Rumänien skarpt men var även väldigt förtjust i Ukrainas bidrag.

Och Carola ska vi bara inte tala om. Vilken otroligt dålig förlorare!!

Astillbe sa...

Jag säger som Jim Carey i Pet Detectvie:

Loho-seher!

:-D

Diskussionen har fortsatt här på jobbet idag igen och då sa jag ifrån när de återigen gnällde över att ALLA barn har ringt in och röstat på dem för att de var monster.

Fattar de inte att de finns vanligt vettigt folk som tyckte låten var bra?!

Anonym sa...

Folk fjantar så. Så fort vi inte är bäst så gnälls det en massa. Dubbelmoral så att det står härliga till. Kul för Finland att de fick vinna. Själv dansar jag fortfarande till Rumänien. *s*

Anonym sa...

Amen! :) Jag tycker den är jäkligt konstigt att endel tycker att det var skandal att Finland bara gav 7 poäng åt Sverige medan Sverige gav 12 åt Finland. Det har varit MÅNGA år Sverige inte har gett NOLL poäng åt Finland medan Finland oftast ger poäng åt Sverige.

På fredagen skulle det vara stor fest med Lordi i Helsingfors på torget. Undrar om man borde bege sig dit :)