måndag, november 10, 2008

Vecka 8 (7+6) - Krusbär

Barnet
Embryot är ungefär lika stort som ett krusbär. Nu ser man tår och fingrar tydligare. Hjärt-konstruktionen är utvecklad. I ansiktet kan man se överläppen, nästippen och ögonlocken. Bröstkorgen växer och sträcker ut embryot. Man kan redan nu mäta viss aktivitet i hjärnan. Armbågarna och knälederna utvecklas och armarna blir längre. Längd huvud till stjärt 19 mm.

Mamma
Många gravida börjar känna avsmak för viss mat, tobak och alkohol. Håret kan kännas mer svårskött än vanligt. Vissa kvinnor upplever att de får tjockare och blankare hår under graviditeten. Ökade flytningar är vanligt. Det är helt normalt så länge det inte kliar eller gör ont. Om du får blödningar bör du kontakta din barnmorska. Ofta är det inget farligt men kan vara en förvarning om missfall. På grund av den förändrade hormonbalansen i din kropp kan du få akne. Dina kläder kan kännas trånga. Livmodern har vuxit från storleken på ett päron till en grapefrukt ungefär. Den värker likt mensvärk då den växer och tar plats. Nu är det dags för första besöket hos barnmorskan.

Det börjar kännas som om illamåendet börjar ge med sig. Åtminstone har det förbättrats avsevärt. Akne har jag, men kläderna är ok än så länge. Fast jag känner ju att det har växt där inne, och det syns också om jag är naken. När det gäller maten har jag till och med kunnat äta stekt mat igen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag undrar om du sagt något på jobbet ännu? Man brukar ju inte det, men är kanske svårt att dölja att något är på gång, när man ändrar sitt beteende ;-) Efter att ha varit gravid två gånger tror jag att jag skulle kunna avslöja vem som helst som just blivit gravid, om de har det minsta lilla symptom :-D Mycket fascinerande att läsa beskrivningen av det lilla krusbäret, där man redan kan se fingrar och tår och ansiktsdrag!! Snacka om mini-mini-mini-människa! Skönt att läsa att du mår något bättre. Kram! Annah