måndag, november 03, 2008

Vecka 7 (6+6)

Barnet
Embryot kan nu röra sig lite. Det växer fort. Ögonen kan urskiljas som fördjupningar. Händer och fötter ser ut som små paddlar. Handled skapas och framtarmen utvecklas till magsäck. Hjärnan börjar dela sig i två hjärnhalvor. Embryot har en svans. Hjärtat slår och höger och vänster kammare bildas. Blodet strömmar fritt mellan hjärtats fyra rum. Längd huvud till stjärt 13 mm.

Mamma
Brösten börjar bli större och det kan bildas små upphöjningar runt bröstvårtan. Din matsmältning fungerar långsammare nu vilket kan göra att du får gaser, obehaglig mättnadskänsla eller är känslig för beröring av magen. Den känns ofta spänd långt efter du ätit färdigt. Många gravida börjar även känna yrsel när de står upp en längre tid. Börjar tröttheten påverka ditt liv? Försök varva ned och sov så mycket du kan.

Det är en del skillnader mot förra gången. Om jag nu minns rätt. Men jag hade gaser då, men inte nu. Jag mår mer illa än nu. Och förra gången märkte jag knappt av någon trötthet, nu kan jag vara helt klubbad. En hel del finnar har jag fått också, i ansikte, öra, skuldra, lår...

Pappa/partner
Kanske är kvinnan mycket trött. Framöver kan tröttheten vara så stor att hon kan ha svårt att komma ur sängen över huvud taget. Försök att underlätta för din partner så hon får sova ut på helger eller när ni har möjlighet. Boka inte in allt för många aktiviteter.

Hmmm, har du läst här älskling?

Inga kommentarer: