lördag, januari 27, 2007

Vecka 17 (16+4)

Jag har fortfarande lite blödningar, mestadels rött. Jag har blött betydligt mer idag än tidigare, men det är fortfarande ganska lite. Och det är mer blod-blod än mens-blod om ni förstår hur jag menar.

Men det är ju ganska så lite, så jag är hyfsad lugnad. Läkaren hittade ju ingen blödning i torsdag och allt såg ju bra ut och Pyret låg ju där och hoppade runt och hjärtat bankade på. Men jag kommer att ringa till KK på måndag om det inte slutat, vilket det förmodligen inte kommer att har gjort. Blödningarna har kommit igång igen efter att jag började med vagiatorerna mot svampen - kan det ha något samband? Men visst är det olustigt. Jag är som sgt lugn. Men ändå oroad.

Men i onsdags kväll trodde jag verkligen att allt var förlorat. Så snabbt man verkligen kan pendla mellan hopp och förtvivlan. Några säger kanske att det är graviditetshormoner, vilket det kanske är. Men jag har inte märkt av det speciellt mycket. Visst kan jag ha blivit irriterad som sjutton när hungerattacken sätter in och blodsockret sjunker kraftigt - men det hade även en man blivit, det kan jag garantera. För övrigt känner jag mig varken mer eller mindre gråtmild än tidigare eller andra humörsvängningar.

Men känslan... jag tror det var Camilla som skrev ett bra ord. Hjälplöshet. Genom hela infertilitet-cirkusen har man hela tiden känt detta med hjälplöshet. Att man vill men inte kan. Att man inte vet vilken knapp som är den rätta att trycka på. Eller vart sjutton knappen finns någonstans. Insåg nu med blödningen att hjälplösheten kommer att finnas med hela vägen. Och som min syster sa - oron byts ständigt ut till något nytt - vi kommer att vara oroliga för våra barn på ett eller annat sätt hela livet. Och det stämmer ju.

Nåväl. Kapybaran undrar vilken frukt som ni har lagts till i fruktskålen. Men det verkar inte vara några mer fruktjämförelser i min bok! Under graviditetsvecka 17 är Esmeralda istället stor som en kupad hand, ca 12 cm lång och väger 100 g! Barnet börjar nu samla på sig mycket fett, bland annat för att kunna hålla värmen efter födseln. Detta kan förklara hungern som jag har fått, eller snarare aptiten som är tillbaka.

Man har nu gått upp ung mellan 2,5 och 4,5 kg enligt Mammapraktika. Jag har knappt gått upp något. Jag väger mig nästan varje dag och tänker hyfsat på vad jag stoppar i mig - men jag äter som jag ska. Sista två veckorna har jag faktiskt dessutom frossat rejält i lösgodis! När vi storhandlade idag så nöjde jag mig med en påse naturgodis istället. Någon måtta får det allt vara!

Ha en mysig lördagkväll, själva grillar vi (utomhus) och det är nog snart färdigt (fläskfilé med ost och soltorkade tomater). Mumma!

12 kommentarer:

Linda sa...

Ojojo! Redan vecka 16! vart tar tiden vägen??

Ioförsig, ska jag säga som nyss tycker att jag plussade och nu är i vecka 40+5 (hugaligen)

Jag hoppas att blödningen ger med sig snart så att du kan lägga den bakom dig och njuta av att vara gravid istället.

Kram!

Anonym sa...

kan det ha något med känsliga slemhinnor att göra? jag har förstått att det kan bli så (tycker mig ha läst). jag tänker på vagitorierna, svampmedel kan ju slita rejält på slemhinnorna och isåfall är det ju inte konstigt om det börjar blöda mer tänker jag?

jag har inte kommenterat tidigare tror jag, men läst sedan länge :)

Astillbe sa...

Linda - visst rusar tiden iväg! Tyckte själv att du plussade nyss ju! ;-)

stina - jag tror att du har helt rätt i det. Till råga på allt har jag vestilbulit och Pevaryl är ett skällsord för mig - jag ber alla jag känner undvika det. Men jag hittade inget annat för gravida på apoteket - och just nu kändes det som att det är bättre att bli av med svampen än att kunna ha sex. Och ja, jag har dåliga slemhinnor och just nu kan jag ju säga att *host* det gör ont "där". Därför är jag ganska övertygad om att Pyret är oskadd och att det är vaginala problem.

Hmmm är jag för dåligt finkänslig? Jag har efter den här resan inga problem att öppet prata om mens, sekret och annat... hehe, men andra kanske sätter i halsen?! ;-)

Superquinnan sa...

Håller med ovanstående.. vad fort det går. och jag håller tummarna så hårt jag bara kan för er..Esmeralda är en kämpe :) Jag känner att jag inte kan jämföra mig med det ni här inne går igenom eftersom jag blivit gravid utan behandling.. jag kan alltså inte sätta mig in i hur det är utan bara relatera till hur jag/ vi har det nu med oro och förväntan, känslan av att inte veta om allt är bra med "bönan".. mina vänninor säger att det kommer lägga sig och att det är viktigt att vara glad för bebbens skull, men det är svårt när man har ett MF bakom sig.. Vi är nu i vecka 7. Kram på dig och allt gott!

Anonym sa...

Hej Busan!
Svamp kan ibland ha liknande symptom som en bakteriell infektion =bakteriell vaginos
Vaginos kan ofta göra slemhinnor och livmodertapp extra känsliga och lättblödande.
Vet inte om du läser på AFF men det finns ju en Beckis där somhade mycket blödningar och som fick Vaginos konstaterat. Kanske kan du be BM att svabba ett prov för säkerhets skull så vet man ju iaf om det är svamp eller vaginos som orsakar blödningarna eller bara sköra slemhinnor tex. Själv blödde jag mycket under grav men hade aldrig vaginos, men jag vet att det kan förekomma.
Lycka till och hoppas det ger med sig snabbt.

Mvh
L

Anonym sa...

Hej!

Först o främst.. Grattis till din/er graviditet!

Jag kan säga att jag också blödde under min första graviditet, utan att det var något knas med själva graviditeten! Sköra slemhinnor.. så jag undvek sex under en låååång period!

För det är läskigt när man blöder från ett ställe som inte bör blöda på ca 9-10 månader!

Hoppas att du snart slutar blöda, så du kan njuta av din graviditet! Tids nog är bebisen här, och då oroar man sig hela tiden! =)

/Marianne

Anna sa...

Sist jag var hos barnmorskan hade jag gått ner 2kg, fast jag är ju tjock från början och då är det tydligen vanligt. Fast nästa gång har jag nog gått upp, har också frossat i lösgodis och inte rört mig nämnvärt...
Hoppas dina blödningar slutar, förstår att du är orolig.

Kram

Kapybaran sa...

no more fruit? hmm... jag som tyckt att de där jämförelserna varit så rara.
nåväl, tumme hålls för att du slipper de eländiga blödningarna.

& Gosan, var det inte typ igår du plussade?

Anonym sa...

Men hördudu! Jag tyckte jag såg en BANAN i vecka 21 eller 22! Är du som jag, som absolut inte läser en enda vecka i förväg, eller tjuvtittar du? Förresten är min Mammapraktika 4,5 år vid det här laget - det KAN ju ha kommit en ny upplaga... ;-)

Anonym sa...

Jag är i exakt samma tid och har också blödningar, men de är tydligen pga en lågt liggande moderkaka. Har de kollat så att det inte är fallet med dig också?

Anonym sa...

hej!
är gravid i v.16 och blöder och har missfärgade flyningar, har kollat och allt ser bra ut men när ska man bli av med oron och få njuta!!!

Anonym sa...

Åh.. grattis till er alla...ja e gravid i 6 veckan. och det är första gången har haft lite brun-rosa flytningar i två dar och vart helt övertygad om att d e ett missfall,men av era komentarer blev ja mycket lugnare. va skönt att höra =) lycka till alla goa gravida mammor