tisdag, januari 16, 2007

Orolig

Jag har senaste veckan känt av lite mer molvärk i bebismagen, nästan hela dagarna. I fredags kväll gjorde det ganska ont men värken var borta sedan på morgonen när jag vaknade.

Men så igår, på kvällen, började det värka kraftigt igen. Jag märkte tydligt att det blev värre när jag gick, bar eller rörde mig överhuvudtaget. Jag kände mig anfådd av minsta lilla och det hela var väldigt obehagligt.

Sa till sambon igår kväll att jag måste lägga mig att vila. Vi grejar mkt hemma just nu och har hantverkare som hjälper oss, så det är full rulle hela tiden. Jag har haft dåligt samvete för att jag inte orkat göra så mycket som jag skulle velat - men också dåligt samvete för att jag inte lyssnar på min kropp när den är trött heller utan kört lite till och varit dålig med att äta regelbundet.

Så igår gick jag och la mig tidigt, tittade på The 4400 på datorn från sängen. Och det värkte konstant. Jag har ju hört om "växtvärk" men måste det kännas som att man ska få mens när som helst? Jag trodde att det skulle vara mer som den molvärk jag haft tidigare, men nu gör det riktigt jävla ont. Framför allt hugger det på sidorna.

Sov extremt dåligt, så fort jag skulle vända mig värkte det och jag var väldigt varm. Sov oroligt. Jag trodde att värken skulle vara borta på morgonen men icke. Den har fortsatt även om det tidvis känts som den klingat av något.

Ringde min syster på morgonen som berättade att hon hade haft likadant runt vecka 15, hon hade haft så ont att hon inte kunde stå upprätt. Hon hade till och med varit hos gyn på undersökning, men där hade de bara konstaterat att allt såg bra ut och att det rörde sig om växtvärk och förklarat hur ligament dras ut etc.

Jag blev lite mer lugnad av hennes ord. Och jag kommer inte att ringa gyn och be om kontroll - det finns ju väldigt lite man kan göra mot ett missfall om det skulle vara det. Men jag tror inte att det rör sig om det, utan jag tror att det är växtvärk, men inte desto mindre ska jag lyssna på min kropp om att ta det lugnt och inte anstränga mig när det gör ont.

Jag ska visserligen simma i eftermiddag ihop med min syster, jag behöver träna upp ryggen. Vi får se - värker det fortfarande i magen så kommer jag att sluta simma för idag.

Men hur är det nu - får man bada bubbelpool eller inte?!

Haha, jättekul förresten att få visa upp sin bleka kropp idag - och en småfel mage - jag ser ju inte gravid ut! Ska spana in syrrans mage så jag kan försöka föreställa mig hur jag ser ut om 18 veckor...

12 kommentarer:

Anonym sa...

Så där hade jag också några veckor in i graviditeten. Jag tror inte det är någonting att oroa sig, däremot ska du undika bubbelpoolen. Den rekommenderas inte för gravida :-)

Anonym sa...

Jag frågade min barnmorska och hon sa att det var helt ok att bada bubbelpool, vilket jag gjorde en massa gånger redan tidigt i graviditeten (det finns en gratis där jag gick och simmade).

Så bubbla på!

Anonym sa...

Du kan med gott samvete bubbla på i poolen :) Jag frågade min bm när jag var gravid och hon sa att det gick hur bra som helst. Det enda är att bebisarna tycker det är ett förfärligt oljud och kan bli lite vilda i magen :)

Anonym sa...

Jag känner igen dina besvär, hade oxå så- Men lyssna på din kropp och vila när du känner att du behöver, det har du igen framöver.

L

Anonym sa...

Du måste tänka på dig själv och barnet nu gumman. Du ska inte ha dåligt samvete för att du vilar istället för att hjälpa till och greja och det hoppas jag att sambon förstår också. Tänk dig för och sköt om dig nu, det andra får fixa sig. Jag vet hur svårt det är att tänka så men just nu måste du det!!!
Kram på dig, och ring BM om det inte släpper tycker jag

Anonym sa...

Jag tycker att det låter precis som jag kände det runt den tiden. Så klart blir man galet orolig. Men jag tror att det "bara" växer och har sig. Men lyssna på din kropp, den säger till om allt bara man lyssnar :) KRAM.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Jag vet flera som har haft sådär jätteont men det har varit helt normalt i alla fall.

Jag badade inte bubbelpool mot slutet, tänkte att det borde ju bullra något enormt för bebisen! Men i så tidig vecka som du är i, hör bebisen något då? *minns inte*

Superquinnan sa...

Hört att man ska undvika bubbelppol.. mycket bakterier... hoppas du får mindre ont snart! kram

Anonym sa...

Du bör nog undvika bubbelpool pga ev. bakterier - varför ta den minsta lilla risk, nu när ni kommit såhär långt? Och du MÅSTE ta det lugnt och vila!! Om valet står mellan att jobba med huset och att vila - välj vila. Du kommer att ångra dig gruvligt om du tar i för mycket. Klart du inte ska ligga i sängen dygnet runt, men det förstår du såklart. Var rädd om dig! Och just nu menar jag det extra mycket, har själv upplevt ett alldeles för stort antal helvetiska dagar, med överhängande risk för att förlora min egen bebis i v 18-19.

För övrigt har jag också nyss läst ikapp om jul och jobb, roligt!

Kram till er alla tre!

Superquinnan sa...

Hej.. Hur är det?? Var länge sen du skrev nu.. Hoppas allt är bra... Vi är i vecka 6+4 nu och jag mår lite illa.. Känns overkligt men jättebra!

Anonym sa...

Hej! Hittade hit via nån annans blogg och läste några inlägg tillbaka. Ville bara gratta så jättemycket!
Kan inte ana hur påfrestande det måste ha varit att behöva gå igenom behandlingar.

Anonym sa...

Hallå, var håller du hus...? Vill ju veta allt om graviditeten juh!;-) Hoppas allt är bra!