tisdag, maj 24, 2005

Dag 16 - Jaha och nu då?

Jaha. Vart skall jag börja? Kan ju berätta att svaret på progesteronprovet som jag tog förra cykeln låg på 16. Bottenrekord. Och jag var helt säker på att jag inte ägglossat ännu idag. Dock hade jag i bakhuvudet den otroliga värken jag hade i lördags kväll och sedan att jag hade temphöjning igår morses. Trodde att temphöjningen kunde bero på Ovitrellen. Och i lördags hade jag ont i livmodern, inte i äggstockarna.

I alla fall väl uppe i stolen så ser vi att ägget redan släppt till allas förvåning. Läkaren frågar om vi har haft sex några dagar tidigare. Och naturligtvis har vi inte det. Tyvärr. Vi har bara inte hunnit vi har haft full sjå med jobb sent inpå kvällarna och nattgäster, och sedan tänkte jag att det inte var någon idé att ha sex så långt i förväg före inseminationen... Helvetes jävlar tänker jag nu. Nu maler det i huvudet, tänk om jag ägglossat redan i söndags? Hade vi haft sex i fredags så hade jag sluppit ha denna ågren...

Men, enligt gyn såg äggblåsans rester fina ut och han sa att han var ganska säker på att det nyligen hade släppt. Men det kändes inte som han var helt säker, förmodligen så ville han bara peppa mig. Vi diskuterade om jag skulle ta extra progesteron eller ej. På grund av mitt låga värde tidigare så fick jag recept på vagiatorer. Dock poängterade han att det finns inga belägg för att det verkligen kommer att bidra med något, alla fall är olika och har olika omständigheter. Men, så sa han, att eftersom det inte gör något om man får i sig extra så kunde vi lika gärna testa. Helt sjukt egentligen, satt där jämte honom utan byxor och hade en diskussion...

Tillbaka till min ågren. I söndags testade jag med älstickor. Negativt. Eller ja, det var positivt för det var CB:s digitala och de är inte bra. Teststrecket var betydligt svagare än kontrollstrecket och ändå sa det att det var +. Igår kväll testade jag, fick + vid 20-tiden. Idag har jag inte kunnat testa än, skall göra det i eftermiddag tänkte jag. Men jag vet att det är ett +. Tänk om det alltid varit så här? Att jag ägglossat så mkt tidigare än vad testerna säger?

Efteråt pratade jag en del med läkaren. Han la sin hand på min axel och sa att "oroa dig inte, nu har vi gjort dig gravid". Jag log och frågade "kan du lova det". "Du", sa han, "jag kan garantera dig att du blivit gravid". Jag bara log åt honom, men det värmde innerst inne att han i alla fall är en optimist även om jag känner som jag har all världens plågor just nu på mina axlar. Men samtidigt borde han väl inte ha sagt så om han absolut inte trodde att det fanns en chans? Till råga på allt så verkar det som att soldaternas antal var lite väl få, "det fungerar men kunde varit bättre", sa sköterskan... Men det behövs ju bara en endaste liten tvättad simmare. Skall få resultatet på antalet per telefon sedan.

Det som talar för att jag ägglossat i söndags var värken under lördagkvällen och den höjda tempen i söndags. Ovitrellen orsakar inte förhöjd temp.

Det som talar för att jag ägglossat igår är det negativa testet i söndags, det positiva igår kväll och att gyn säger att det har hänt nyligen. Frågan är i sådana fall, när ägglossade jag igår? Var det igår förmiddag så är det ju definitvt kört. Skall man ha en rimlig chans måste jag ha ägglossat igår kväll.

Det blev inte alls som jag trodde. Känner mig tom och ledsen. Vill inte alls sitta här på jobbet, men skall ta och leta upp ett delikat problem att lösa här så jag kan tänka på något annat en stund.

Inga kommentarer: