onsdag, september 20, 2006

Ny regering

Jag tillhör de som röstade för en ny regering, både för att jag ville ha bort Göran Perssons tafatta regering, men också för att jag vill ha in ny taktik för problemen vi har i samhället. Framför allt ta itu med arbetslösheten, men också den ökade brottsligheten.

Och vissa saker stödjer jag hos de borgerliga, å andra sidan finns det sådant som jag tycker är mindre bra.

Men det är ju inte utan att jag ändå kan tycka att vissa saker känns surt. Som sänkt föräldrapenning - var jätteglad när sossarna höjde taket, nu kommer Alliansen att sänka det vid årskiftet (förmodligen). Vi kommer att få högre bilförsäkring och högre a-kasseavgift. Ärligt talat hittar jag inget som kommer att gynna oss på kortare sikt med den nya regeringen. Utan snarare får vi ställa in oss på att få mindre pengar kvar i plånboken varje månad.

Och kompensationen att gå från 8 000 i fastighetskatt till 2 000 räcker inte långt på ett år, när man ser till den ökade kostnaden totalt. Med tanke på att arbetslösheten skall bekämpas kommer sannolikt, i ren nationalekonomianda, räntorna att stiga. Där åt de ökade räntorna direkt upp "återbäringen" för fastighetskatten flera gånger om.

Men innan vi kan ge oss själva en massa fördelar måste vi ta itu med de stora kostnaderna vi har i samhället. Och hur kul är det att slita här på jobbet, många gånger från morgon till sen kväll, för att betala människor som hellre har a-kassa och socialbidrag än jobbar? Eller för andra som tar genvägar för att ta sig fram i livet?

Men visst känns det ett aning surt.

3 kommentarer:

Superquinnan sa...

Fast det var ju dags för någon förändring. Jag röstade för ny regering fast jag är sjukskriven. Jag vill inte vara sjukskriven och få sjukpenning i all evighet jag vill få vård utan köer och rätt vård så jag kan bli frisk, börja jobba och därmed betala mycket skatt vilket är bra för samhället!!! Vårdgaranti?? Vilket skämt....

Astillbe sa...

Jag har en lillasyster som inte kan få ett jobb, det är skittufft. Och på AFM krånglar de så att hon inte fick någon a-kassa på FYRA månader! Hur betalar man en lägenhet då? Fast jag vet inte om hon röstade som jag, det kändes säkert oroligt med tanke på att de vill sänka a-kassan - hon har ju redan så lite.

Jag har inga problem med att vara solidarisk och betala för dem som behöver. Sjuka, arbetslösa, pensionärer. Som min farmor t ex, hon har lägsta pensionen och hon får inte många kulor över. Pensionärerna har betydligt färre valmöjligheter än vad vi yngre har.

Vi har haft rätt mkt diskussioner här på jobbet, där framför allt de äldre förfasar sig för att ALLA sjukskrivna/sjukpensionärer MÅSTE börja jobba nu. Men så är det ju inte alls.

Hoppas att du snart kan få rätt hjälp! KRAMAR

Anonym sa...

Jag röstade också för en ny regering och det svider inte det minsta hos mig. Jag tycker det är underbart! Men som borgerlig väljare är man ju van vid att alltid behöva försvara sig, men känn inte så, Astillbe. Det känns härligt att äntligen kunna få andas.

Visst måste det löna sig mer att försörja sig själv än att leva på andra. Sedan måste det naturligtvis finnas ett skyddsnät att landa i om det går illa för en (jag har tyvärr varit tvungen att testa). Men ingen har tänkt ta bort detta nät, bara göra det mer spännande för folk att testa att springa i ekorrhjulet...
:-)

Min röst var också för en större förändring på sikt!