onsdag, september 27, 2006

Fakta om Currylinjen

Hittade lite fakta här.

Ett större och kraftigar gitternät är Currylinjerna (uppkallade efter Manfred Curry). De är mellan 4 och 6 meter vid varje sida beroende på var på jordytan man mäter. Runt ekvatorn är de som längst och här i norr är de runt 4 x 4 meter.

Det vanliga är att linjerna går från nordost till sydväst och från nordväst till sydost. De möts då så att fyra nittiograders vinklar uppstår. Precis som det brukar vara med ett kors. Vid vissa fall kan det ändå vara så att linjerna inte möts vinkelrät. Det förekommer på en del platser i Västergötland. Då ser rutorna ut som romber i stället för kvadrater.

Currylinjer kan också vara väldigt breda. Ibland kanske de bara är en decimeter breda men det har påträffats att de har varit uppåt 80 centimeter. För den som letar efter astralportar eller astralpelare så finns de bara i Currykors. D.v.s. där två Currylinjer möts.

Ett Currykors är extra starkt. Det är inte hälsosamt att befinna sig i ett Currykors en längre tid. Människor och hundar undviker gärna Currykors medan katter lustigt nog söker sina sovplatser just där. Om du placerar din hunds korg eller filt på ett Currykors så kommer hunden aldrig att vilja ligga där. Om din katt alltid väljer en viss plats i sängen så kan du vara säker på att där är ett Currykors. Då bör du fundera på att flytta sängen.

Gamla hus är också byggda efter Currylinjerna. Eftersom Curryfälten är 4 x 4 meter så är det inte ovanligt att väggarna till ett rum ligger just på Currylinjerna.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande det där :-) Kamomilltanten i skogen kollade om jag sov på en currylinje och det gjorde jag inte enligt henne men när min honkatt levde som hon alltid på min huvudkudde. Så man undrar ju. Kram!

Astillbe sa...

Haha, X sover ju vid min MAGE ju. Tänk om korset går rakt igenom där?! Å andra sidan borde ju åtminstone en linje gå genom sambons sänghalva också då?! KRAM

Superquinnan sa...

Hej. Hoppas du fått fota lite mer. Jag måste bara få säga att jag verkligen gillard in blogg. Hur kan du vara så stark att du orkardela med dig av allt?? Jag är inne i en superdeppig period fast jag snart gifter mig och det ger mig sånt sjukt dåligt samvete.. Ingen förstår hur det är att längta men inte få... Kan ju inte jämföra mig med dig för jag är inte i samma sits men folk är så puckade ibland.. Och då blir man ledsen över onödiga kommentarer som gräver in sig i själen...Jag är såå kär och lycklig men min barnlängtan är enorm... Fick inte gå ned i dos på cortisonet nu heller..

Astillbe sa...

Nu blir jag alldeles rörd! Tack, blir glad att du tycker om det jag skriver. Men jag ser mig inte själv som såvidare stark. Snarare en som måste överleva. Det är en vädligt djup och hög bergodalbana varje dag, men när jag skriver och mår dåligt, då är jag så djupt djupt nere. Men visst blir man ledsen varje dag - varje gång man påminns om att man inte har egna barn - alla plumpna kommentarer, alla magar, alla söta bebisar... Det kan man må dåligt över hur mycket eller lite man försökt. Läntan finns där ändå.

Är så ledsen för din skull att du inte fick gå ner med cortisonet - men du får sluta helt när det är dags för bröllop? Jag är själv ogift och fullständigt avis över att du skall gifta dig! KRAMAR

Superquinnan sa...

Jag har tjata mig till att få sluta till bröllopet eftersom jag vet att det kommer ta tid för mig att försöka bli gravid. Jag har ju fel "lite här och var" och måste höja dosen på en medicin som är avgörande för fostrets utveckling (Levaxin).. Suck.... Du får väl fria till din älskade... Jag är så pirrig just nu inför bröllopet som skall stå den 18/11..
Tack för att du muntrar upp mig. Och fortsätt skriv!! Kram