onsdag, december 06, 2006

Vecka 9 (8+6)

Tiden går, även om jag gärna skulle vilja vara i vecka 12 nu.

Men imorgon går jag in i vecka 10. Om en vecka har vi klarat av 25% av graviditeten. Vilket känns helmysko eftersom vi inte märkt av mycket mer än illamående och knappt smält nyheten än.

I Familjeliv står det följande om vecka 9:

Embryot är nu cirka 3 cm och fötterna är ca 2 mm stora. Halsen tar form och käkarna är färdigutvecklade. Munhåla och näsa förenas, öron och näsa kan nu ses och ansiktet börjar totalt sett få mänskliga drag. Känseln utvecklas och embryot kan redan nu få hicka ibland.

I boken Mammapraktika kan man läsa om att embryot nu är stor som en jordgubbe! Nu bestäms det om könsorganen ska bli manliga eller kvinnliga. Svansen försvinner. Moderkakan tar över mer och mer och ger embryot näring, gulesäcken börjar förtvina. Embryots armar och ben blir längre och den kan öppna och stänga munnen!

Helt fantastiskt. Häpnadsväckande.

6 kommentarer:

Kajsa Bergman Fällén sa...

Hej lilla jordgubben därinne :-)

Kapybaran sa...

Esmeralda och jordgubbe passar faktiskt väldigt bra ihop.... Jordgubben Esmeralda. Eller jordgumman :-)

8+6, inte illa, det går med stormsteg!

Superquinnan sa...

Lilla lilla jordgubben....(Ja jag vet att sassamamma skrev så men jag ville det med... ;)

Superquinnan sa...

Hej.. Hur mår ni? Här hemma är det kaos.. usch, jag mår dåligt av att inte veta.. du vet.. emotionell bergochdalbana...

Superquinnan sa...

Hej.. Har fått tid den 21/12 för blodprov men det kanske löser sig innan dess.. lite ledsen

Superquinnan sa...

hallå.. hur mår ni?? har Esmeralda rört på sig nåt?? ;)