torsdag, mars 30, 2006

Mått

Vårt nya mått att mäta pengar med är IVF. Alla större utgifter räknas snabbt om till en andel IVF. En rotfyllning är en åttondels IVF. En ny hårddisk är en tiondels IVF. En kamera är en tredjedels IVF. En mangel är en femtedels IVF.

Jag överraskade sambon med att köpa några böcker till honom i fredags. Han log mot mig och sa att detta är 2% av vad en IVF kostar...

Det har blivit naturligt för oss det här med vårt nya mått. Jag hoppas bara vi inte glömmer bort oss en dag och råkar försäga oss till någon som inte känner till våra förehavanden.

Det finns så många saker på min att-vänta-med-att-köpa-lista-pga-barnlöshetskostnader. Och den blir bara längre och längre. Jag älskar att fotografera och skulle gärna vilja lära mig mer samt köpa en digital systemkamera. Vi har idag en analog, men det är inte den jag använder utan en digital kompakt kamera istället. Och visst, den är inte så dålig (Canon Ixus 50) men den går inte att jämföra med en systemkamera. Datorn jag har som jag bearbetar bilderna i är gammal och trög, skärmen är visserligen 19" men stor och klumpig. Visst skulle det vara jättekul med en större dator med mer kraft och en snygg platt skärm när jag redigerar bilder...

Men nu skall vi nog ha pengar så vi kan göra en IVF, till och med två. Inte minst nu när skattebeskedet kom. Vi har en del undansparat också. Så att vi avvaktar till sommaren har inte att göra med pengar. Det har att göra med att låta min kropp vila. Och ge naturen en chans. Men vissa stunder så suger det rejält. Jag vill också spraya, spruta, plockas och ruva. Jag vill bli gravid och känna mitt barn växa inom mig...

Men förhoppningsvis kanske vi kan unna oss lite saker de närmaste månaderna. Kunna njuta av våren och sommaren utan att vara för snåla och se fram emot en höst med nya förhoppningar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är bra att tänka så. Man måste unna sig saker - som tröst, om inte annat.

Dessutom är det viktigt att ni tar hand om varandra nu innan för sen när du blir gravid kanske ni inte hinner! I alla fall inte när bebisen kommer.

Astillbe sa...

Jo, jag tröstar mig med att handla det vi behöver nu till huset och så. Men innerst inne hade jag nog gärna gjort en IVF ändå....


fan för all den här väntan.