tisdag, mars 21, 2006

Läkarbesök

Då har jag och sambon varit på läkarbesöket och pratat igenom vår situation.

Han läste högt för oss vad de skrivit i journalen från Carlanderska och tyckte att det var konstigt att inga fler ägg togs ur - han hade ju sett tio stycken vid VUL 2 dagar tidigare, som var tillräckligt stora. Jag berättade om allt som hände, det negativa testet på söndagen/testdagen och de fyra svaga positiva testen jag fick sedan.
Men allt det är historia nu.


Läkaren ansåg att det inte finns några medicinska hinder eller så mot att varken börja om omedelbart eller avvakta. Vi diskutera allt fram och tillbaka, maj eller september för äggplock, kön på SU etc. Först lutade det åt att vi börjar nästa försök redan nästa cykel.

Men. Istället bestämde vi oss för att låta kroppen vila. Den har inte återhämtat sig efter snart två års massivt hormonintag. Och det kan hända att kroppen har chockats lite av IVF:en och kan börja fungera bättre om man ger den tid.

Så vi skall inte göra någonting annat de närmaste fyra månderna än att mysa på ett naturligt sätt och ge kroppen en chans att bli spontant gravid. Jag log till läkaren när han sa det och kommenterade det bitterljuvt att vart är spontaniteten av schemalagt sex?!

I mitten av juni tar jag kontakt med läkaren för göra upp planen innan det är dags för semester. Är jag inte gravid innan dess så skall jag börja spraya i slutet av juli. Äggplock och återförande blir då i månadsskiftet augusti/september.

Samtidigt kommer vi veta lite mer hur det ser ut i kön till SU. Men läkaren var väldigt tveksam till att vi skulle kunna börja före våren 2007.

Sambon är övertygad om att det är rätt sätt att göra. Jag är fortfarande kluven. Jag vill sätta igång med en gång, men tycker att en paus kan vara ok också. Jag får bara hoppas att jag inte kommer att slita mitt hår under tiden. Sommaren är otroligt jobbig med alla vackra magar som visas upp...

4 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Förra året drabbades jag av en cysta i april som gjorde så att jag blev tvungen att avbryta alla behandlingar, och sedan gick min läkare på semester.

Så från april till augusti gjorde jag ingenting annat än väntade. Det var jobbigt, men ändå inte lika jobbigt som det hade varit på vintern. På sommaren är det lättare att aktivera sig, det är lätt att bara gå ut och gå t.ex. På vintern när man sitter hemma mycket så ältar man mer.

Nu har ni i alla fall ett bestämt datum att se fram emot.

Anonym sa...

Oavsett vilket så är det bra att ni har fattat ett beslut. Som antagligen går att ändra på om ni skulle vilja. Det är ju bara att ringa kliniken.

Kram!

Anonym sa...

Va skönt att ni har beslutat något och har en tid bestämd. Sen, ja, sommaren är jobbig med alla vackra magar, men precis som Bridz säger så går sommaren ändå fortare än vintern.

KRAM

Astillbe sa...

Håller med, jag ser fram emot sommaren och allt vad den för med sig, det finns så mycket att njuta av och göra. Koppla av. Det kan jag inte göra på vintern.

Men de stora magarna... ojoj, de vill jag helst slippa.