måndag, december 22, 2008

Vecka 14 (13+6)

Barnet
Fostret kan hicka. Kroppsdelarna är nu så tydliga att man till och med kan se vilket kön det har. Fostret rör på sig i fostervattnet.

En del i min forumsgrupp på familjeliv har redan börjat känna. Och jag känner efter jättehårt. Hela tiden. Ibland är det något där, men jag är inte säker på om det är tarmarna eller om det är bebisen.

Mamma
Den trötthet du känt i början av graviditeten kan börja avta och du börjar känna dig piggare igen. Huden på magen tänjs ut. Hos många gravida kan en mörk strimma synas mitt på magen. Den beror antagligen på hormonella förändringar och brukar oftast blekna bort när barnet är fött för att försvinna helt efter något år. Undvik att sola under graviditeten eftersom det är lätt att få pigmentfläckar.

Bröstvårtorna och området runtomkring bröstvårtorna kan bli mörkare. Din livmoder är nu ungefär lika stor som en grapefrukt. Är det andra eller tredje graviditeten kan du uppleva att magen är större än första gången. Uppdatera din familj hela tiden om hur du känner dig så de kan stötta och hjälpa dig.

Inte denna gång heller har jag någon mörk strimma på magen. Och jag önskar att det hade varit MÖJLIGT att sola. Jag avskyr det här gråtrista vädret. Mörkt och dystert. Bröstvårtorna är mörka, djupt purpurröda och mycket känsliga. Speciellt mot petiga småbarnsfingrar som ska trycka in dem som om de vore knappar. Och magen den växer fortare än förra gången - kroppen vet nu hur den ska fungera!

Sex
Sexlusten ökar hos många kvinnor mellan fjärde och sjunde månaden. Det har att göra med att betydligt mer blod cirkulerar i kroppen och att könsorganen är mer känsliga för stimulans. Mot slutet av graviditeten kan sexlusten gå ner igen, helt enkelt för att kvinnan känner sig stor och otymplig och kanske är rädd att barnet ska skadas.

Det kommer jag ihåg från förra gången! ;-) Har börjat få lite trevliga drömmar i takt med att jag mår bättre så jag ska nog ta och krypa lite närmare Pappa i sängen...

Pappa/partner
Graviditet och sexualitet hör ihop. Många tycker att en gravid kvinna är både vacker och sensuell. Däremot är intresset för sex under graviditeten väldigt olika för både män och kvinnor. En del är mer sexuellt intresserade och andra inte alls. Att ha sex när man väntar barn är helt normalt. Sex kan kanske bidra till att ni mår bra, att relationen mellan er blir bättre och att ni kommer varandra närmare. Men som så mycket annat handlar det om vad du och din partner känner.

Vi får väl se hur det blir framöver. Pappa såg inte mig som ett sexobjekt förra gången. Inte som en strandad val heller, men däremot som en kvinnlig behållare av hans barn. Och en sådan har man inte sex med... Men man kan mysa med bara närhet också. Att somna intrasslade i varandras armar och ben är underbart det också.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Första gången var jag jättesugen, men andra inte alls, konstigt. Sambon såg fram emot den trevliga bieffekten av graviditeten, men jag tänkte inte ens på att sex fanns. F.ö. har vi separerat och det var ju inte så jag hade tänkt mig familjelivet. Men, åh, vad jag känner mig befriad! Blir glad när du skriver om att krypa nära, för sådant har inte funnits hos oss på evigheter. Det bådar gott för er.
Kram, Annah

Anonym sa...

Nej, vad är det du skriver! Nu vet jag inte omständigheterna men jag hoppas iaf att ni har det bra och att du ändå mår bra.

Massor med kramar

Anonym sa...

"Mår efter omständigheterna väl", som det brukar stå i tidningen. Visst har jag stunder när jag tvekar, men då är det bara att tänka på vad som hänt och kanske titta i min dagbok, så blir jag övertygad om att det är rätt. Den dagboken skulle kunna fylla en blogg ett bra tag... Kort sammanfattning: Han har inte varit snäll mot oss. Mot OSS, alltså inte bara mig... (men det tog lång tid innan jag erkände det, ens för mig själv). Han börjar så smått inse det, men en aaaning sent. Jag orkar detta, för jag har ett ENORMT stöd i min familj och mina vänner. Enormt. Jag kunde inte ana innan, men det är som att ha hamnat i en god orkan. De bär mig, lyfter mig. Det betyder allt.

Kram, Annah