måndag, december 15, 2008

Vecka 13 (12+6)

Barnet
Risken för missfall minskar betydligt. Mycket är färdigt och fostret koncentrerar sig nu på att växa. Huvudet växer däremot lite långsammare nu. Få missbildningar tillkommer efter vecka 13. Fortsätt vara försiktig med vad du äter och dricker. Det påverkar fostret under hela graviditeten. Nu börjar de mänskliga dragen träda fram allt tydligare. Längd huvud till stjärt 74 mm.

Jag har inte oroat mig direkt för något missfall den här gången (heller). Jag har mest varit upptagen med att överleva varje dag. Hela min dag har gått ut på att ta mig igenom jobbet (och få något gjort), nästa milstolpe har varit att överleva tills Liten ska sova - och sedan få honom i säng. Sedan kan jag bara få ligga och må dåligt utan att ha dåligt samvete för att något ska göras eller någon ska tas hand om. Och få gå och lägga mig direkt efter honom om det så har behövts.

Mamma
Fostret påverkas hela graviditeten av stress, så tänk på att ta det lugnt. Avstå från alkohol, droger och tobak och lev sunt. Nu mår de flesta gravida inte längre illa men tyvärr finns det några få som fortsätter att må illa flera veckor till. Du kan märka hur livmodern börjar växa i en jämn takt. Magen börjar rundas lite. Din midja försvinner och du kommer antagligen inte i dina vanliga kläder längre. Även om det inte syns utåt kan du själv se skillnad när du är naken.

Magen putar lite, men nu är jag inte längre orolig att någon ska "komma på mig" på jobbet, utan klär mig i tunikor och tajta tröjor. Det är framför allt på eftermiddagarna som magen svullnar upp lite mer, ibland har jag sett till att hålla mina armar för, eller burit på papper eller en pärm!

Inga kommentarer: