tisdag, december 09, 2008

Lite funderingar...

När jag sitter på bussen på morgonen studerar jag ungdomarna som ska till högstadieskolan. En del är snyggt klädda med tuffa frisyrer, andra ser ut som små ligister med svarta huvtröjor, där de har dragit upp luvan över huvudet. En del ser snälla ut, andra hade jag inte velat träffa ensam en kväll.

Funderar på hur Liten kommer att se ut. Hur han kommer att bli. Kan jag påverka? Kommer vi att gräla om hans klädsel? Kommer han vara en stilig kille som är omtyckt, eller kommer han vara en som hellre ställer sig utanför, och klär sig udda?

Hur mycket kan vi påverka med vår uppfostran? Räcker det långt med kärlek?

Och förresten. En annan sak apropå bussar. Ett förslag finns att sänka åldern för att ta busskörkort från 21 till 18 år. Med risk för att låta som en gammal kärring så säger jag NEJ TACK! Jag vill inte åka med nybakad 18åring som styr bussen. Lite mer torr bakom öronen än så kräver jag.

Inga kommentarer: